Kamis, 12 November 2015

Bagaimana Adakah Aloe Vera Berguna Dalam Merawat Irritable Bowel Syndrome?

Bagaimana Adakah Aloe Vera Berguna Dalam Merawat Irritable Bowel Syndrome?

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa bukan sahaja Aloe Vera berguna dalam merawat Sindrom Usus Mudah Rengsa, tetapi disebabkan oleh kesan keseimbangan pada sistem kekebalan tubuh ia juga sangat berguna dalam mewujudkan rasa yang lebih baik kesejahteraan serta mengurangkan tekanan. Kerja-kerja penyelidikan yang dijalankan selama bertahun-tahun menunjukkan secara meyakinkan kepada usus toksik menjadi punca pelbagai yang sangat luas yang belum dewasa untuk yang sangat serius penyakit.

Sindrom Usus Mudah Rengsa (IBS) juga dikenali sebagai Spastik Colon kini gangguan yang paling biasa penghadaman yang dilihat oleh pakar perubatan. Dalam IBS, biasa pengecutan otot berirama saluran penghadaman menjadi tidak teratur mengganggu pergerakan biasa makanan dan sisa bahan. Ini membawa kepada pengumpulan mukus dan toksin di dalam usus. Pengumpulan bahan seterusnya menetapkan satu halangan separa saluran penghadaman, memerangkap gas dan najis. Gejala termasuk kembung, sakit perut, sembelit gas, kembung, yang segera untuk membuang air besar dan cirit-birit.

Ia didakwa oleh pasukan penyelidikan di sebuah hospital utama Britain, di mana Aloe Vera gel sedang menjalani ujian klinikal dalam rawatan IBS. Bahawa sebanyak 12 juta orang di UK mengalami Sindrom Usus Mudah Rengsa. Anggaran ini juga menunjukkan bahawa sehingga satu pertiga daripada penduduk akan mengalami gejala-gejala IBS pada suatu masa dalam hidup mereka.

Jadi bagaimana Aloe Vera berguna dalam merawat Sindrom Usus Mudah Rengsa?

Analisis kandungan Aloe Vera gel menunjukkan ia terdiri daripada pelbagai jenis asid amino, enzim, vitamin dan mineral dan ia datang lebih dekat daripada mana-mana tumbuhan lain yang diketahui kepada pertindihan bahan-bahan penting hidup dalam biokimia di dalam badan manusia. Penyembuhan dan detoksifikasi semulajadi kuasa Aloe Vera berfungsi perlahan-lahan dalam saluran usus untuk membantu memecahkan sisa-sisa makanan memberi kesan dan teliti membersihkan usus. Aloe Vera bertindak ke atas sel-sel epitelium - sel-sel kulit dan rongga dalaman - ini termasuklah perut, saluran penghadaman, usus besar, tiub bronkial dan saluran darah.

Aktiviti anti-radang Aloe Vera gel adalah sangat membantu dalam membaiki kerosakan kepada usus, mengurangkan keradangan, membantu untuk membaiki sel-sel rosak dan mewujudkan keadaan yang baik untuk pertumbuhan sel baru. Sel-sel usus adalah sel-sel yang paling pesat berkembang di dalam badan, ia digantikan setiap 4 hari secara purata sehingga mereka harus terus-menerus diisi semula untuk memastikan halangan yang ditubuhkan.

Bukan sahaja Aloe Vera yang berguna dalam membaiki kerosakan kepada usus ia juga menyediakan bahan api utama - asid amino I-glutamine - diperlukan untuk pertumbuhan semula sel-sel usus, sesuatu yang kita tidak mendapat banyak dalam diet kita.

Juga, polisakarida berantai panjang yang terkandung dalam Aloe Vera, beratur usus dan pembaikan kecil "lubang" yang tidak dapat dielakkan berlaku melalui tabiat buruk makan, pengambilan alkohol, penggunaan jangka panjang antibiotik, ubat bukan steroid anti-radang, atau hanya haus dan lusuh . Ini 'lubang' boleh membawa kepada apa yang dikenali sebagai "sindrom usus bocor" yang mana bahan-bahan yang tidak diingini dan toksin diserap melalui dinding usus dan ke dalam aliran darah menyebabkan kekacauan dalam sistem imun. Kulit adalah mencerminkan sistem pencernaan - jadi keadaan seperti Ekzema atau Psoriasis boleh berlaku akibat daripada masalah asas dalam saluran penghadaman.

Sifat amfoterik Aloe Vera ini bermakna bahawa ia boleh membantu mengurangkan sembelit dan mencegah cirit-birit yang berterusan, menetapkan kekerapan ke usus. Ini membantu untuk mengurangkan ketidakselesaan dan kembung. Secara semula jadi, kerana gejala-gejala ini susut, jadi tekanan yang dikaitkan dengan ketidakselesaan juga dikurangkan. Oleh kerana usus adalah satu organ yang sangat kompleks pelbagai guna dengan peranan yang penting dalam sistem imun untuk melawan penyakit dan kawalan alahan, ia adalah sangat penting untuk memastikan ia dalam keadaan baik atas melalui diet yang sihat. Menambahkan ini dengan pengambilan Aloe Vera gel boleh membantu anda tidak lama lagi mencapai rasa kesejahteraan dan mengekalkan kualiti hidup yang tinggi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar