Kamis, 12 November 2015

Kegunaan herba Primrose

Kegunaan herba Primrose

Primrose adalah bunga yang mempunyai ciri-ciri perubatan orang-orang yang Cowslip. Ia mempunyai akar-saham, rumit dengan asas menggantikan daun jatuh dan menyerupai silinder, bercabang daripada rootlets di segala penjuru. Daunnya berbentuk seperti telur dan bujur, mempunyai permukaan yang licin, urat berbulu terkemuka di bawahnya, dan tepi tidak sekata bergigi. Bunganya tumbuh di batang berasingan.

Seluruh bunga dan akarnya boleh digunakan sebagai ubat herba. Akar tumbuhan yang berusia tiga tahun boleh digunakan dan digali semasa musim luruh. Mereka harus teliti dicuci dengan berus dalam air sejuk. Ingat bahawa mereka tidak perlu diletakkan untuk tempoh masa yang panjang tenggelam di dalam air. Gentian kecil perlu dipotong off. Jika ada akar yang besar, mereka boleh dipisahkan memanjang untuk membantu dalam pengeringan. Akar dan bunga yang primrose kedua-duanya mengandungi minyak wangi yang boleh berguna dalam merawat beberapa penyakit.

Ini Primrose mempunyai antispasmodic, astringen, ekspektoran, dan sifat-sifat yg menyebabkan muntah. Ia dikenali sebagai ubat yang penting dalam reumatisme otot, lumpuh, dan gout. Seluruh tumbuhan boleh digunakan sebagai sedatif dan sejak kebelakangan ini, berwarna tumbuhan segar berkembang penuh pada 10 auns dan 1 pain alkohol telah digunakan dengan berkesan dalam merawat alahan yang teruk, kegelisahan, dan kesukaran tidur. Satu ramuan bunga sebelum ini dianggap sangat baik dalam menyembuhkan gangguan histeria saraf. Campuran ini boleh dibuat daripada 5 hingga 10 bahagian kelopak 100 ml air. Dalam perubatan herba semasa, gabungan akar biasanya diambil dalam dos sudu. Mereka umumnya adalah rawatan yang baik untuk sakit kepala saraf. Satu sudu teh akar kering lumat juga boleh berfungsi sebagai yg menyebabkan muntah. Dengan semua kegunaan perubatan, primrose bukan sekadar bunga tetapi perubatan herba yang baik juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar