Minggu, 15 November 2015

Diet Ayurveda - dosha anda dan Fakta lain yang Anda Perlu Tahu!

Diet Ayurveda - dosha anda dan Fakta lain yang Anda Perlu Tahu!

Tidak kira apa masalah yang anda mempunyai, anda pasti untuk mencari satu atau lebih ubat Ayurveda untuk itu. Walau bagaimanapun, sebelum mencuba mana-mana diet ayurveda, ujian diet Ayurveda atau diet pembersihan Ayurveda, anda mungkin ingin mengetahui 'dosha' anda - iaitu, fikiran ayurveda anda dan jenis badan. Ini membantu anda untuk menentukan apa Ayurveda diet dosha yang terbaik untuk anda dan apa yang Ayurveda diet carta anda perlu menggunakan. Terdapat tempat-tempat dalam talian yang akan membantu anda mengetahui dosha anda secara percuma.

Pita dosha:

Pita jenis badan digambarkan sebagai campuran api dan air. Orang dalam kategori ini cenderung untuk menjadi hati yang lembut dan sensitif, tetapi pada masa yang sama mereka marah dengan mudah. Mereka yang mempunyai dosha pita, menurut ayurveda, lebih cenderung kepada penyakit jantung, gangguan hati, penuaan awal, hyperacidity, penyakit kulit dan jangkitan darah.

Diet pita Ayurveda perlu termasuk banyak gula-gula. Makanan manis, kontroversi kerana ia mungkin berbunyi, dikatakan untuk membantu seseorang itu bertenang. Pelbagai herba yang disyorkan; Pushkarmool dan Arjuna herba perlu diambil bersama-sama untuk mencegah masalah jantung, Nagkeshar dan Chandana dikatakan sejuk kedua-dua di dalam dan di luar kulit anda, dan Kutaki, Bhumyamalaki, Daruharidra dan Guduchi adalah berguna untuk hati. Melakukan diet pembersihan Ayurveda dari semasa ke semasa juga akan membantu hati anda untuk kekal sihat.

Vata dosha:

Mereka yang mempunyai Vata jenis badan yang bertenaga, suka aktiviti luar dan sentiasa mahu bergerak. Walau bagaimanapun, Vata orang juga mempunyai masa yang sukar menumpukan perhatian kepada tugas-tugas tertentu dan mengalami gangguan tidur, masalah penghadaman, masalah sendi dan tulang dan kulit kering. Jenis-jenis orang juga menggunakan sehingga banyak tenaga saraf tabiat resah, seperti keretakan tulang ketuk jari mereka atau menggigit kuku mereka.

Ia amat penting bagi seseorang daripada Vata jenis badan untuk memilih diet yang baik Ayurveda; ramai orang-orang makan makanan yang tidak serasi dengan jenis ini tertentu dosha dan kerana ini mempunyai masalah dengan kembung perut dan sembelit. Vata Teh Herba juga disyorkan untuk mereka yang mempunyai dosha Vata, kerana ia membantu untuk menenangkan badan dan melegakan saraf.

Kapha dosha:

Seseorang dengan Kapha jenis badan mempunyai banyak masa untuk mereka. Malah, orang yang mempunyai dosha ini tertentu boleh jauh lebih sihat daripada seseorang dari dosha lain, jika mereka mempunyai diet yang seimbang dan gaya hidup. Walau bagaimanapun, orang-orang yang Kapha jenis badan lebih cenderung kepada tabiat buruk seperti makan berlebihan, makan gula-gula atau makanan berlemak terlalu banyak, lesu, lebih-possessiveness dan kedegilan.

Adalah penting bagi seseorang itu untuk menggunakan carta pemakanan ayurveda, atau carta makanan ayurveda, untuk melihat apa yang mereka makan dan sama ada mereka makan berlebihan dalam makanan yang tidak sihat. Oleh kerana kelemahan mereka dalam hal ini, mereka yang mempunyai dosha kapha terdedah kepada kencing manis, obesiti, aterosklerosis dan kulit berminyak. Orang seperti ini juga mudah terdedah kepada masalah pencernaan dan batu karang.

Makan makanan yang sihat dengan banyak buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan yang gandum. Walaupun beberapa kapsul herba Ayurveda boleh membantu seseorang seperti ini untuk mengelakkan berat badan yang terlalu banyak, mereka hendaklah sentiasa digunakan dalam kombinasi dengan diet yang sihat.

Jika anda mempunyai dosha kapha, ia juga sangat penting bahawa anda mengambil senaman yang kerap. Pilih satu bentuk senaman yang anda menikmati dan membuat masa untuk itu dalam jadual anda. Ia tidak kira sama ada anda lebih suka berenang, berjoging, berlari, pergi ke gym atau bersenam untuk video senaman. Aktiviti fizikal yang kerap adalah satu kemestian; melakukan senaman sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Latihan digabungkan dengan diet dan ubat Ayurveda yang baik Ayurveda adalah paling sesuai untuk mereka dosha ini.

Menjadi dosha anda apa sahaja yang ia boleh, anda patut apa untuk mengetahui apa yang ada dan kemudian ikut diet Ayurveda tertentu yang disyorkan untuk dosha anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar