Kamis, 12 November 2015

Top Antioksidan Kaya Makanan

Top Antioksidan Kaya Makanan

Antioksidan adalah bahan yang menghalang radikal bebas daripada merosakkan sel-sel dalam badan anda. Beberapa jenis agen anti-penuaan jika anda akan. Mereka dijumpai dalam pelbagai jenis makanan yang kita makan sehari-hari dan sangat penting untuk kesihatan kita kerana mereka mengurangkan risiko masalah kesihatan seperti kanser dan penyakit jantung.

Walaupun makanan yang kaya dengan antioksidan adalah satu bahagian penting daripada diet yang sihat, tidak menghadkan diri kepada jenis makanan sahaja. Badan anda perlu menerima nutrien yang boleh didapati tidak dalam satu kumpulan makanan sahaja tetapi dalam pelbagai. Tetapi untuk sekarang mari kita hanya memberi tumpuan kepada beberapa makanan yang dianggap sangat kaya dengan antioksidan.

Pertama anda perlu buah-buahan dan sayur-sayuran. Anda mungkin telah mendengar bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sangat baik untuk kesihatan anda dan itu adalah kerana ia kaya dengan antioksidan. Kebanyakan antioksidan biasa dalam buah-buahan dan sayur-sayuran datang dalam bentuk Vitamin A, Vitamin C dan Vitamin E. Anda akan mendapat kebanyakan daripada lobak merah, tomato, skuasy dan alpukat. Kajian telah menunjukkan bahawa jika anda termasuk makanan ini dalam diet harian anda, anda akan mempunyai risiko yang lebih rendah untuk strok dan penyakit lain.

Pada bahagian atas senarai buah-buahan yang kaya dengan antioksidan yang beri. Ya, buah beri termasuk strawberi, raspberi, beri biru dan beri hitam adalah di antara mereka yang mempunyai kepekatan tinggi antioksidan. Beberapa buah beri juga dikenali untuk meningkatkan kesihatan otak. Mereka juga melindungi sistem saraf badan anda dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Cara terbaik untuk makan buah adalah untuk mereka segar dari musim menuai.

Percaya atau tidak tetapi menurut pakar, makanan yang kaya dengan antioksidan yang diberi nilai tertinggi adalah coklat gelap! Coklat gelap diperbuat daripada serbuk koko dan dianggap menjadi lebih kaya dengan antioksidan daripada teh hijau. Tetapi tidak merayakan sahaja lagi, apabila kita mengatakan "gelap" coklat yang tidak termasuk coklat susu.

Apabila ia datang kepada coklat, lebih gelap adalah lebih baik. Kajian telah menunjukkan bahawa orang yang makan coklat gelap dua atau tiga kali seminggu mempunyai tekanan darah yang lebih rendah berbanding dengan mereka yang lebih suka coklat susu atau coklat tidak sama sekali. Anda harus ingat bahawa terlalu banyak sesuatu yang tidak baik untuk badan sehingga memiliki diet yang seimbang adalah masih cara yang paling berkesan untuk mendapatkan yang terbaik daripada apa yang anda makan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar