Kamis, 12 November 2015

Tendonitis buku lali - Fakta Rahsia Mengenai Rawatan Untuk Ahli Sukan

Tendonitis buku lali - Fakta Rahsia Mengenai Rawatan Untuk Ahli Sukan

Tepat sekali apa yang Achilles Tendonitis?

Bengkak pada tendon Achilles dipanggil sebagai Achilles Tendonitis. Tendon Achilles ialah tendon yang besar menghubungkan dua otot betis utama, gastrocnemius dan soleus, ke belakang tulang tumit. Achilles Tendonitis adalah salah satu sukan yang berkaitan dengan kecederaan akibat daripada terlalu keras dari pelbagai jenis (seperti berlebihan bersenam dan melompat).

Isyarat Tendonitis:

Kesakitan di mana-mana di sepanjang belakang tendon
Keradangan tendon
Fleksibiliti buku lali Limited
Punca Tendonitis:

Daripada tendon yang tidak terkira banyaknya tersebar di seluruh tubuh manusia, terdapat beberapa tendon tertentu yang mempunyai bekalan darah yang lemah. Kawasan-kawasan ini tendon di mana bekalan darah rendah disebut sebagai "zon tadahan air". Zon-zon tadahan air disediakan dengan jumlah yang agak kurang oksigen dan nutrien, ia membuatkan tendon ini terdedah kepada kerosakan tisu dan tindak balas penyembuhan miskin. Kadang-kadang, tendon tidak mempunyai laluan mudah untuk meluncur di atas, yang menyebabkan keradangan. Lain-lain pencetus terkenal tendonitis diulangi, kesan kecil pada kawasan yang terjejas, atau kecederaan kritikal yang tiba-tiba. Secara kebetulan, individu yang berumur antara 40-60 tahun yang dikenali sebagai lebih terdedah kepada Achilles Tendonitis. Lain-lain sebab-sebab yang diketahui Tendonitis ialah:

Postur yang tidak betul di tempat kerja atau rumah
Mengambil bahagian dalam sukan
Melakukan senaman badan atau kurang masa pemulihan antara aktiviti fizikal
Tukar kasut atau permukaan lantai yang tidak rata
Yang tidak mencukupi regangan atau penyaman sebelum senaman
An tulang atau sendi atipikal atau terkehel yang menekankan struktur tisu lembut
Keadaan seperti artritis reumatoid, gout, artritis psoriatik, gangguan tiroid, atau tindak balas ubat yang luar biasa
Variasi Tendonitis:

Tendonitis boleh muncul dalam hampir mana-mana kawasan badan di mana tendon yang menyertai tulang ke otot. Beberapa jenis yang paling biasa Tendonitis ialah:

Pergelangan Tendonitis: Salah satu masalah yang paling kerap, pergelangan tangan tendonitis berlaku akibat keradangan sarung tendon. Pergelangan Tendonitis biasanya menyebabkan kesakitan dan bengkak di sekeliling pergelangan tangan. Pergelangan tendonitis jarang memerlukan pembedahan sebagai campur tangan.

Achilles Tendonitis: Achilles tendonitis boleh membawa kepada ketidakselesaan dan keradangan di bahagian belakang tumit. Jika ia didiagnosis pada masa, seseorang itu boleh mengelakkan masalah serius seperti Achilles tendon pecah.

Posterior tibial Tendonitis: tibial posterior tendonitis biasanya kesan individu yang mempunyai tanda-tanda di bahagian dalam pergelangan kaki. Jika posterior tibial Tendonitis dibiarkan berjaga, ia boleh membawa kepada kaki yang rata.

Patella (tempurung lutut) Tendonitis: Patellar Tendonitis (juga dikenali sebagai lutut Jumper) dicetuskan oleh bengkak tendon patellar. Pemulihan dan ubat-ubatan anti-radang rawatan biasa untuk Patellar tendonitis.

Rotator cuff Tendonitis: Rotator cuff tendonitis disebabkan oleh bengkak kawasan tertentu dalam sendi bahu.

Top 7 kaedah untuk atlet untuk merawat kecederaan Achilles:

Walaupun tendonitis boleh menjadi masalah yang penting, anda positif boleh merawat dan melindungi ia daripada berulang. Berikut adalah tujuh cara terbaik di mana atlet boleh menjaga tendonitis:

1. Menekankan Rehat: Yang pertama dan yang paling penting langkah untuk merawat tendonitis adalah untuk mengelakkan aktiviti yang boleh memburukkan lagi ia. Elakkan bekerja untuk beberapa hari. Ini akan membantu secara mendadak dengan penyembuhan tendon radang. Anda juga boleh mencuba aktiviti senaman yang berbeza, seperti renang.

2. Mentadbir Pek ais: Salah satu terapi terbaik tendonitis adalah untuk memohon ais pek di kawasan radang. Suhu sejuk akan mengawal kerengsaan dan pembengkakan kawasan yang terjejas. Menggunakan ais pek akan membantu memperbaiki tendon lebih cepat.

3. Ubat-ubatan anti-radang: Tendonitis boleh dijaga dengan mengambil steroid ubat anti-radang bukan (NSAID) seperti Ibuprofen, Motrin, Naprosyn, Celebrex. Ubat-ubatan ini akan mengurangkan rasa sakit dan bengkak di kawasan yang terjejas.

4. Suntikan kortison: Apabila tanda-tanda tendonitis berterusan untuk tempoh masa yang panjang, ada yang mungkin mendapatkan suntikan kortison. Disuntik terus ke dalam kawasan radang, suntikan kortison membantu merawat tendonitis yang tidak boleh seolah-olah sembuh selepas banyak terapi perubatan telah cuba.

5. Pakai pad tumit: Dengan memakai pad tumit, anda boleh mengangkat tumit dan mengambil tekanan off tendon Achilles. Ini adalah langkah jangka pendek manakala tendon Achilles itu membaiki.

6. Running Shoes: Pastikan anda mempunyai hak kasut lari untuk jenis kaki anda dan sukan di mana anda mengambil bahagian.

7. Rujuk kecederaan sukan profesional: Ambil nasihat daripada seseorang yang garis tawaran kerja dengan latihan yang betul, atau dengan kecederaan sukan khususnya, dan yang berpengalaman dengan kedua-dua penyembuhan dan teknik pemulihan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar