Kamis, 12 November 2015

Tips Pembuangan Kutu Kepala

Tips Pembuangan Kutu Kepala

Bagaimana anda boleh tahu jika anak anda mempunyai kutu? Anda mungkin telah melihat anak anda menggaru kepala masing-masing dengan lebih kerap, atau melihat beberapa zarah putih pada rambut mereka. Jadi bagaimana anda menentukan sama ada ia benar-benar kutu?

Kutu kepala adalah satu bentuk parasit manusia yang masih hidup dengan menghisap dan memakan darah manusia yang diambil dari kulit kepala manusia. Kanak-kanak yang berumur di antara 3-12 antara yang paling mungkin untuk mendapatkan serangan kutu, dengan kanak-kanak perempuan mempunyai peluang yang lebih tinggi daripada kanak-kanak lelaki untuk mendapatkannya. Dewasa juga boleh mendapatkan kutu juga. Mengesan kepala kutu di kepala bukan satu tugas yang mudah kerana mereka sangat kecil dan ia boleh menjadi sukar untuk mengesan mereka. Jika anda melihat serangga berwarna tan atau coklat sebesar biji bijan merangkak di atas kepala anak anda, kemungkinan bahawa ia adalah kutu a. Telur juga dikenali sebagai telur kutu dan mungkin sukar untuk membezakan, kerana ia sering dikelirukan dengan sisa semburan rambut atau kepingan kelemumur. Maka bagaimana kita dapat memberitahu jika zarah tidak nit yang? Jika zarah gugur rambut anda dengan mudah apabila anda memberikan shake, kemudian ada kebarangkalian yang tinggi bahawa ia adalah kelemumur. Jika ia sukar untuk membuang, maka ia boleh menjadi nit a. Telur Live juga coklat gelap. Sebaik sahaja telur menetas, mereka akan kelihatan jernih atau berwarna putih.

Sebaik sahaja anda mengesan telur kutu atau kutu dalam rambut anda, anda perlu untuk menghapuskan mereka yang cepat. A biasa bagi kebanyakan orang adalah dengan menggunakan kepala berubat penyingkiran kutu syampu untuk mencuci rambut, diikuti dengan membahagikan rambut ke beberapa bahagian dan mula menyikat bahagian demi bahagian dari kulit kepala ke hujung rambut dengan sikat kutu logam manakala rambut masih basah. Ini sahaja boleh mengambil masa sehingga beberapa jam tetapi ia adalah satu langkah penting dalam penyingkiran kutu berjaya dan dengan itu tidak boleh dilangkau. Anda perlu sedar bahawa menggunakan syampu kutu sahaja tidak akan dapat mengeluarkan telur sepenuhnya, kerana sesetengah daripada mereka masih akan kekal dan kemudian pergi untuk menetas.

Satu lagi kaedah yang boleh anda gunakan untuk menghapuskan kutu menggunakan sepasang penyepit memetik telur kutu dan kutu daripada rambut. Perkara yang sama di sini, anda perlu membahagikan rambut di beberapa bahagian lagi dan kemudian bekerja di atasnya. Ia adalah dinasihatkan untuk memeriksa rambut anda semula selepas menyikat dan menggunakan pinset untuk memetik apa-apa baki kutu atau telur kutu. Sebaik sahaja anda telah mengeluarkan telurnya, melekat mereka pada pita pelekat dan gulung dan membuang ke dalam tong sampah selepas anda selesai. Ini akan memastikan bahawa telur tidak akan mempunyai peluang untuk merangkak sekitar.

Selain cenderung kepada rambut, anda juga perlu memberi perhatian kepada peralatan tempat tidur, permaidani, perabot dan pakaian anda di rumah. Mesin dengan bahan yang boleh dibasuh seperti cadar dan sarung di dalam mesin basuh di atas air panas. Bagi perkara-perkara yang bukan mesin boleh dibasuh seperti permainan lembut dan bantal, anda boleh meletakkan mereka ke dalam pengering pada kitaran panas selama kira-kira 20 minit. Panas akan membunuh mana-mana kutu di atasnya. Ingat untuk vakum semua permaidani dan perabot kerusi rehat dengan sempurna, tidak lupa tempat duduk kereta anda dan dalaman juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar