Minggu, 15 November 2015

Enzim Sistemik

Enzim Sistemik

Enzim sistemik merujuk kepada mereka yang berfungsi di seluruh badan. Jenis-jenis enzim tidak terhad kepada satu sistem tunggal atau organ dalam badan. Enzim yang biasanya berkaitan dengan pencernaan makanan tetapi mereka juga bertanggungjawab untuk banyak tugas-tugas lain seperti berpecah beredar kompleks imun dalam aliran darah dan mencegah terlalu banyak fibrin yang disimpan di patah tulang, sendi dan luka. Walau bagaimanapun, apabila penuaan mula ditetapkan di antara 27-35 tahun, badan mula menghasilkan kurang enzim yang larut protein. Oleh itu, seperti yang kita semakin tua kita menjadi lebih terdedah kepada pelbagai rangkaian masalah perubatan tetapi ini boleh dikurangkan dengan penggunaan terapi enzim.

Enzim proteolitik, yang digunakan dalam terapi enzim, boleh membubarkan fibrin. Oleh itu, enzim ini telah terbukti berkesan mencerna tisu parut dalam tempoh masa. Apabila tisu mengandungi terlalu banyak fibrin mereka menjadi lemah kerana mereka menghalang pertumbuhan tisu epitelium yang biasanya tumbuh melalui matriks fibrin dan memberi kekuatan yang diperlukan. Apabila tisu yang berkaitan dengan sendi mempunyai fibrin berlebihan mereka cenderung untuk menyekat pergerakan dan apabila mereka yang berkaitan dengan organ-organ dalaman, dan kemudian cenderung untuk mempunyai saiz yang berkurangan dan fungsi. Salah satu kelebihan utama enzim sistemik adalah bahawa ia tidak melibatkan apa-apa kesan sampingan. Dos biasa boleh mulakan dengan satu pil kuat enzim diambil, diambil tiga kali sehari, 45 minit sebelum atau selepas makan. Dos ini kemudiannya boleh dibangkitkan oleh tiga biji pil setiap hari dalam tempoh beberapa hari akan datang sehingga kesan yang diingini tercapai. Malah, seseorang yang telah diberikan lebih daripada 3700 pil enzim mengalami tidak lebih daripada cirit-birit.

Walau bagaimanapun, enzim sistemik boleh mempercepatkan tindakan ubat penipisan darah. Oleh itu, orang-orang di ubat anti-koagulan atau orang dengan hemofilia boleh mengalami pendarahan ketara lebih dengan terapi enzim dan harus mengelakkan ia.

Rawatan enzim mempunyai banyak manfaat termasuk yang berikut
• Tindakan Anti-radang: Vitalzyme +, yang merupakan proteolitik unik yang terasing daripada enterobacteria bukan patogenik Serratia E15. Selain itu, untuk mengurangkan keradangan ia juga membantu virus penapis, mengimbangkan sistem imun dan membuang toksin dari pelbagai aliran darah.

• Tindakan terhadap keganasan: dos yang besar enzim telah dikenali untuk memanjangkan hidup dalam kes keganasan. Sel-sel kanser dikelilingi oleh lapisan fibrin yang kira-kira 15 kali lebih tebal daripada lapisan fibrin sekitar sel-sel normal. Enzim sistemik berusaha untuk membuang lapisan fibrin dan membolehkan sel-sel imun untuk memusnahkan sel-sel kanser.

• Tindakan terhadap pembekuan: Oleh kerana pembekuan dibesar-besarkan yang disebabkan oleh jangkitan boleh meninggalkan badan terdedah kepada pendarahan dan menyekat bahan pembekuan darah di mana ia benar-benar diperlukan. Enzim sistemik bekerja untuk mengurangkan pembekuan darah yang disebabkan oleh jangkitan dengan bekerja terhadap fibrin.

• Tindakan terhadap jangkitan bakteria dan virus: jangkitan tertentu menjadi aktif selepas itu tidak aktif di dalam badan selama bertahun-tahun. Enzim proteolitik bekerja terhadap ancaman ini dengan memutuskan hubungan antara virus dan sel-sel normal. Untuk memulihkan berkesan daripada enzim jangkitan virus perlu diberikan sebelum jangkitan mencapai kemuncaknya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar