Kamis, 12 November 2015

Pemulihan Semulajadi Untuk Sindrom Usus Mudah Rengsa

Pemulihan Semulajadi Untuk Sindrom Usus Mudah Rengsa

Sindrom Usus Mudah Rengsa adalah istilah menyeluruh bagi suatu kumpulan penyakit yang memberi kesan kepada saluran gastro-usus mewujudkan banyak perasaan tidak senang untuk pesakit. Tanda-tanda utama penyakit ini adalah kesakitan yang teramat sangat di bahagian abdomen, keresahan, kekejangan, heartburns, seli usul longgar dan sembelit, kembung perut dan perubahan dalam pergerakan seseorang usus. Hal ini boleh menyebabkan buasir, dan pada masa-masa anda mengalami loya, sakit kepala dan keletihan.

Pelbagai bidang sains yang berurusan dalam penawar alam semula jadi percaya bahawa punca utama penyakit ini adalah bahawa makanan yang dimakan tidak dihadam dengan baik dan tekanan yang pengalaman seseorang dalam kehidupan. Ia adalah salah satu penyakit yang paling biasa ditemui di kalangan orang ramai, tetapi hakikatnya bahawa ini adalah salah penyakit yang menerima perhatian yang sangat sedikit.

Terdapat banyak ubat semula jadi yang boleh membantu anda mencari kelegaan daripada gejala-gejala IBS. Jika anda adalah seseorang yang mempunyai cirit-birit, kerana sakit ini, anda akan mendapati bahawa memakan asid amino L-Glutamine dalam air semasa perut kosong 3-4 kali sehari untuk beberapa hari boleh membantu anda dengan ketara. Ini dikatakan untuk memupuk dan menyembuhkan lapisan mukosa usus, menjadikan usus menyerap air dalam najis supaya kekerapan pergerakan usus dikurangkan. Manakala bagi sembelit hanya makan makanan yang kaya dengan serat seperti lobak merah, kubis bunga, zucchini, bayam, brokoli dan juga mengambil vitamin C dan magnesium boleh melegakan gejala-gejala anda.

Aloe Vera dikatakan ubat yang sangat baik untuk heartburns. Minum secawan jus sebelum tidur dan juga mengelakkan makanan berasid seperti tomato, oren, lemon, limau gedang dan minuman berkafein. Herba mencadangkan agar anda mengambil beberapa titik minyak pudina dicairkan dalam secawan air suam untuk mengurangkan kekejangan dalam usus. Peppermint boleh digunakan dalam bentuk teh atau anda juga boleh mendapatkan pudina kapsul minyak membentuk kedai-kedai. Ingat bahawa minum air yang banyak juga sangat membantu. Halia adalah satu lagi akar yang membantu melegakan gejala-gejala gastrousus banyak seperti kekejangan dan loya dan membantu dalam pencernaan makanan.

Satu lagi terapi semulajadi yang sangat baik untuk IBS adalah Yoga. Seperti yang dinyatakan sebelum tekanan dan ketegangan dalam hidup anda boleh menjadi penyebab kerengsaan dalam usus anda dan beberapa latihan pernafasan rutin, beberapa pose yoga dan meditasi boleh membantu untuk melegakan tekanan. Sebahagian daripada yoga menimbulkan yang anda perlu mengamalkan adalah busur menimbulkan, ikan menimbulkan, belalang menimbulkan dan mayat menimbulkan. Menjaga tubuh aktif adalah sangat penting dan latihan membantu untuk menyelaraskan pergerakan usus.

Terdapat banyak lagi ubat semula jadi yang akan membantu anda dengan gejala sindrom Rengsa Usus, jadi adalah lebih baik untuk melihat apa yang akan menjadi yang paling sesuai untuk sistem anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar