Minggu, 15 November 2015

Pemulihan Home Untuk Impetigo Yang Anda Patut Tahu

Pemulihan Home Untuk Impetigo Yang Anda Patut Tahu

Impetigo adalah jangkitan bakteria berjangkit di permukaan kulit. Kebanyakannya biasa di kalangan kanak-kanak tetapi orang-orang yang terlibat dalam aktiviti hubungan yang rapat juga mudah terdedah kepada ini. Its diklasifikasikan kepada dua jenis, impetigo Bukan bullous; ia adalah bentuk yang sama di mana lepuh kecil muncul dan kemudian membentuk keruping berwarna kuning atau madu. Kemudian ada Impetigo Bullous mana lepuh terbentuk menyebabkan pecahan lapisan atas dan tahap yang lebih rendah daripada kulit. Tanda-tanda biasa jangkitan ini ialah rasa gatal di kawasan yang terjejas, sensasi terbakar, demam, ruam pada kulit dan kerengsaan. Juga salah mengalami sakit di lengan dan kaki dan luka-luka kulit dengan keruping.

Impetigo menjadi jangkitan sangat mudah berjangkit merebak bukan sahaja melalui sentuhan fizikal dekat tetapi juga melalui tuala, mainan, peralatan dan barangan lain untuk kegunaan bersama. Bakteria boleh memasuki badan melalui apa-apa kerosakan pada kulit dan sekali jangkitan itu disebabkan, ia merebak ke bahagian-bahagian yang berlainan di badan. Oleh itu ia menjadi sangat penting untuk mempunyai pengetahuan yang betul tentang jangkitan ini dan juga menyembuhkannya seawal yang mungkin.

Langkah rendah terhadap mencegah penyebaran impetigo adalah dalam mengekalkan kebersihan yang baik. Orang yang mengalami yang sama perlu menggunakan sabun berubat dan mandi dengan kerap. Satu harus membiarkan kawasan yang dijangkiti kekal sebagai kering yang mungkin dan cuba untuk tidak menggunakan kain yang sama di mengeringkan bahagian-bahagian lain badan. Dalam usaha untuk memerangi impetigo, kita juga boleh menggunakan krim anti-bakteria topikal. Kebimbangan utama dalam kes impetigo adalah untuk mengelakkan penyebaran ke bahagian-bahagian badan yang lain.

Remedi rumah semula jadi banyak boleh membantu dalam menyembuhkan impetigo. Salah satu ubat itu mencampurkan minyak pokok teh di mandi air dan kemudian menggunakan losyen calamine selepas itu. Dikatakan bahawa orang bodoh adalah sangat bermanfaat dalam rawatan impetigo. Makan lobak dicincang direndam dalam cuka semula jadi atau air beras untuk 6 jam, membantu impetigo pertempuran. Ubat lain membuat pes Vaseline dan tepung jagung dan memohon ke kawasan yang dijangkiti. Di sini Vaseline membantu menyembuhkan kulit jengkel sakit dan tepung jagung membantu dalam pengeringan ruam. Krim Calendula juga boleh digunakan selepas mandi untuk menyembuhkan impetigo.

Dalam kes yang teruk impetigo seseorang itu perlu mandi dalam setiap 4 jam. Permohonan hidrogen peroksida (3 bahagian air dan 1 bahagian 3% peroksida) juga boleh digunakan. Penyingkiran keruping menghasilkan penawar yang pesat. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan gali atau memampatkan panas untuk kerak. Pada waktu malam, poultices arang boleh digunakan dan dibiarkan semalaman.

Impetigo juga boleh diubati dengan menggunakan campuran 50 gm Aloe Gel, 12 titik serai dan 12 titik minyak nilam. Campuran ini hendaklah digunakan 3 kali sehari pada kawasan yang dijangkiti. Orang yang mengalami impetigo perlu berhati-hati dengan kawasan yang dijangkiti. Kawasan yang tidak boleh tercalar dalam apa jua keadaan. Juga impetigo amat mudah berjangkit, oleh itu salah satu tegas mesti menghalang dari menyentuh luka-luka. Satu juga harus mengelak daripada pergi di luar rumah sehingga benar-benar sembuh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar