Minggu, 15 November 2015

Sebuah Panduan Ringkas untuk Pemulihan Ayurveda

Sebuah Panduan Ringkas untuk Pemulihan Ayurveda

Ubat Ayurveda adalah sebahagian daripada amalan-amalan yang semakin meningkat perubatan holistik dan alternatif yang semakin menjadi perkara biasa di seluruh dunia. Perubatan Ayurveda telah diamalkan di India selama berabad-abad. Walaupun perubatan itu sendiri memberi tumpuan kepada kesejahteraan manusia, ia mengambil kira cara kerja keseluruhan ekosistem termasuk haiwan dan tumbuh-tumbuhan kerana ia berkaitan dengan manusia. Rawatan Ayurveda menggunakan herba, permata dan mineral untuk menguatkan imuniti dan penyakit pertempuran.

Terapi Ayurveda bukan semata-mata penggunaan herba, permata dan mineral. Ia merangkumi gaya hidup keseluruhan yang merangkumi azimat, aroma, astrologi, warna, diet, meditasi, pembedahan, yoga dan faktor-faktor lain untuk mengendalikan pelbagai masalah kesihatan seperti penyakit, kesuburan, kecederaan dan kewarasan.

Terdapat lapan cabang rawatan Ayurveda. Mereka ialah:

* Perubatan bahagian atau Kaya-chikitsa

* Pediatrics atau Kaumara bhritya

* Psikiatri atau Bhuta Vidya

* Sains afrodisiak dan kesuburan atau Vajikarana

* Sains anti-penuaan andrejuvenation atau Rasayana

* Pembedahan atau Shalya Tantra

* Toksikologi atau Agada Tantra

* Pelbagai ubat-ubatan untuk kepala, leher, telinga, hidung dan tekak atau Shalakya Tantra

Rawatan Ayurveda juga mengikuti lima langkah terapeutik untuk membersihkan badan sebelum apa-apa jenis terapi yang dijalankan. Untuk tubuh untuk menyembuhkan, toksin mesti dipam keluar dari dahulu. Proses ini, yang dikenali sebagai Pancha Karma, termasuk lima langkah pembersihan: menghapuskan cecair badan yang berlebihan dengan atau tanpa toksin untuk merawat penyakit; menghapuskan sisa semula jadi metabolisme untuk merawat penyakit; menyediakan badan untuk kesuburan dan peremajaan; mencegah penyakit; dan meningkatkan kesihatan melalui rejimen harian dan bermusim.

Terdapat juga dua prosedur untuk menyediakan badan bagi Pancha Karma. Swedana adalah rawatan wap yang membantu melonggarkan toksin. Snehana merupakan minyak urut yang membantu menggerakkan toksin ke arah saluran gastro-usus.

Ia sepatutnya tidak mengejutkan bahawa langkah-langkah pembersihan utama semua mempunyai kaitan dengan menghapuskan pembaziran di dalam badan. Basti, atau terapi enema, menggunakan enema berubat minyak (Anuvasana Basti) atau decoctions dan minyak berubat (Niruha Basti) untuk merawat pelbagai penyakit yang berkaitan dengan usus besar dan juga artritis, sakit belakang, demam kronik, selsema, sembelit, kembung, gout , sakit kepala, sakit sendi, batu karang, kekejangan otot, sakit jantung, penyakit sendi, sciatica dan gangguan seksual.

Nasya, atau pentadbiran hidung, adalah kaedah yang digunakan untuk membersihkan kepala, hidung, sinus atau tekak sisa yang berlebihan. Vamana, atau terapi emesis, adalah muntah terapeutik untuk menghilangkan lendir yang berlebihan dengan kesusahan yang menimpa seperti asma, bronkitis, selsema atau batuk. Virechana, atau terapi penyucian, mentadbir julap terapeutik untuk menghapuskan lebihan hempedu dalam pundi hempedu, hati dan usus kecil kerana ini boleh nyata itu sendiri jerawat, muntah hempedu, demam, penyakit kuning, loya, ruam dan radang kulit.

Banyak prosedur Pancha Karma lain membantu menghapuskan kekotoran badan, meningkatkan peredaran dan sebagainya.

Sama ada anda berminat untuk mengamalkan rawatan Ayurveda atau melihat ke dalam mereka untuk rawatan, anda perlu membiasakan diri dengan beberapa produk Ayurveda yang sering digunakan dalam terapi. Sebagai contoh, anda mungkin ingin tahu bagaimana jadual Panchkarma, dengan kubah wap, berfungsi sebelum anda menangani satu. Bagaimana anda mendapatkan satu unit Swedana atau anda boleh menggunakan bilik wap sedia ada atau pancuran sebagai salah? Produk mana anda perlu menggunakan dengan bantuan seorang profesional penjagaan kesihatan?

Ia juga mungkin bermanfaat untuk membiasakan diri dengan sebatian herba dan kegunaannya sebelum anda memulakan apa-apa jenis rejim Ayurveda. Oleh kerana ubat-ubatan Ayurvedic mengambil kira semua faktor-faktor kehidupan, anda pasti akan perlu untuk memeriksa gaya hidup anda untuk menentukan laluan yang terbaik rawatan untuk menampung kamu dan menentukan apa yang anda mungkin perlu menukar dalam hidup anda.

Terdapat banyak lagi aspek untuk Ayurveda kerana ia adalah amalan lama beribu tahun dan boleh membuang rawatan yang tidak bekerja dan menyesuaikan diri orang-orang yang. Namun, idea utama adalah bahawa kesihatan, tenaga dan kemudaan boleh dikembalikan kepada badan kekal malar.

Ia sentiasa penting untuk berunding dengan doktor anda sebelum memulakan sebarang rawatan. Peraturan yang boleh digunakan juga untuk rawatan Ayurveda

Tidak ada komentar:

Posting Komentar